ANDENS UPPFYLLELSE!?đŸ™đŸ”„

Vi fÄr ofta höra i predikan "Bli uppfylld av den Helige Ande". Bibeln uppmanar i Ef.5:18 att vi ska bli uppfyllda av denna Pingstens verklighet. Almanackan har flera röda Pingstdagar för att fira att den Helige Ande blivit utgjuten. Jesus sÀger som tröst till sina lÀrjungar att inte misströsta att Han skulle lÀmna dem, dÄ Han for upp till Himlen, med att de skulle fÄ den Helige Ande, vilket ger en innerligare gemenskap med Honom. Och Guds Ande Àr given för att vittna om Jesus och tjÀna Herren i hans kraft. Men, nÄgot jag mÀrkt i mÄnga GudstjÀnster Àr hur troendes ansiktsuttryck varit frÄgetecken och vÄnda inför denna Andens uppfyllelse. FrÄgor stÀlls stÀndigt pÄ hur det sker, vad det Àr?

AngÄende Vad sÄ Àr min och mÄnga andras erfarenhet det som ocksÄ Bibeln beskriver i Rom 14:17 "frid och glÀdje i den Helige Ande". 2 Kor.3:6 sÀger att "Anden ger liv", och det Àr Gudslivet, det saliga. Vi har vÄr andliga gemenskap med Herren genom och i Anden. I Rom.5:5 stÄr det att "Guds kÀrlek Àr utgjuten i vÄra hjÀrtan genom den helige Ande", sÄ gudomlig kÀrlek ingÄr. 1 Petr.4:14: "Saliga Àr ni, om ni hÄnas för Kristi namns skull, ty HÀrlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er"...Den högsta uppenbarelsen av Gud Àr Guds HÀrlighet, det var sÄ Mose upplevde Gud pÄ Sinai berg, likasÄ aposteln Johannes pÄ ön Patmos eller Saulus möte med Jesus, dÄ han blev "överbevisad" pÄ DamaskusvÀgen och fick som frÀlst heta Paulus. Som Hebr.1:3 sÀger: "Sonen utstrÄlar Guds HÀrlighet och uppenbarar hans vÀsen". 

SÄlunda; Frid, glÀdje, liv, kraft, kÀrlek och Guds hÀrlighet Àr detta Vad i Andens Uppfyllelse. Och allt detta vill ju förstÄs alla troende ha, eller borde vilja ha. Och dÄ kommer detta Hur?

Jesus förklarar i Joh.7:37 att det Àr lÀngtan, törst efter Honom som i tro förlöser "strömmar av levande vatten" i vÄrt innersta, alltsÄ Andens uppfyllelse. Detta predikas ocksÄ av sÀrskilt vÀckelsepredikanter, men mÄnga försöker krampaktigt "törsta" och öppna sina hjÀrtan för Jesus, och ingenting hÀnder, det Àr lika torrt och tomt invÀrtes som tidigare! 

Jag kan nu bara utgÄ frÄn egen erfarenhet, och det Àr att denna nödvÀndiga GudslÀngtan inte kan skapas pÄ ett enskilt vÀckelsemöte, nej, det mÄste formas i hjÀrtats djup i din vardag. Att egentligen vara fÀrdig och less pÄ det jordiska, vÀrldsliga och endast vilja ha Jesus. Du rÀds inte ens vedermödor, krigshot, pandemier eller jordens undergÄng eftersom döden Àr lika med Hem till Jesus, inte sÄ att du söker död, men ditt liv tillhör inte lÀngre denna vÀrld. Du vill bara fullborda ditt uppdrag, att vara vittne och tjÀna Herren, och sedan Àntligen fÄ komma till Himlen. DÄ, i din bönestund, i lovsÄng och tillbedjan sÄ Àr redan ditt hjÀrta vidöppet för Jesus, och Andens uppfyllelse Àr omedelbar, ingen krampaktig prestation, bara Jesus och du. 

Det kan finnas hinder, som blockerar som stenar i en brunn. Stenar av obekÀnd synd, dolt uppror gentemot Gud och hans i Bibeln uppenbarade vilja. Kanske ditt böneliv mest handlar om att bara fÄ saker eller hjÀlp frÄn Gud, som Jak.4:2-5 sÀger:" Ni kÀmpar och strider men har inget, dÀrför att ni inte ber. Ni ber men fÄr inget, dÀrför att ni ber illa - för att slösa bort allt pÄ njutningar. Ni trolösa, vet ni inte att vÀnskap med vÀrlden Àr fiendskap mot Gud? Den som vill vara vÀrldens vÀn blir Guds fiende. Eller menar ni att det Àr tomma ord nÀr Skriften sÀger: "Avundsjukt lÀngtar den Ande som han har lÄtit bo i oss?"...HÀr förklarar Bibeln, att sjÀlvisk bön inte fungerar eftersom hjÀrtat Àr inriktat pÄ det vÀrldsliga och inte pÄ Gudsgemenskap. Det handlar ju om en kÀrleksrelation dig och Gud emellan.

Svaret pÄ Hur bli uppfylld av den Helige Ande, Àr att prioritera bort vÀrld och synd, ödmjuka sig och lÄta Jesus vara bÄde din sjÀls Àlskade och din Herre, pÄ riktigt. Just hÀr, i förkrosselse om nödvÀndigt sÄ kommer Jesus till mötes. Kanske du har fÄtt rensat bort stenar, det vÀrldsliga har inget grepp om dig lÀngre, du lÀngtar efter Jesus mer Àn nÄgot annat, dÄ kan du bara ta emot det som Àr dig givet. Jag lyssnar pÄ lovsÄng, riktar hjÀrtats blick pÄ Jesus och tillber Honom, ibland sÀger eller ber jag inget alls, kanske bara en suck och Andens uppfyllelse sker. Jesus Àr dÀr hos mig, omsluter och sÀger "mitt kÀra barn", och det rÀcker i all evighet, det Àr mer Àn nog, det Àr Jesus, amen.

 

P.S! Lite kompletterande Bibelord som passar in i detta inlĂ€gg đŸ€—:

Ef.5:18: "Berusa er inte med vin, sÄdant leder till ett liv i laster. LÄt er i stÀllet uppfyllas av Anden"....

Rom.8:22-23: "Vi vet att hela skapelsen Ànnu samfÀllt suckar och vÄndas. Och inte bara den, utan ocksÄ vi som har fÄtt Anden som förstlingsfrukt, ocksÄ vi suckar inom oss och vÀntar pÄ barnaskapet, vÄr kropps förlossning"...

Joh.12:25: "Den som Àlskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den hÀr vÀrlden, han skall bevara det och vinna evigt liv"...

Joh.7:37-39: "PÄ den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: "Om nÄgon törstar, sÄ kom till mig och drick! Den som tror pÄ mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften sÀger."Detta sade han om Anden, som de skulle fÄ som trodde pÄ honom"...

2 Kor.5:1-5: "Vi vet att om vÄrt jordiska tÀlt rivs ner, sÄ har vi en byggnad frÄn Gud, en boning som inte Àr gjord med hÀnder, en evig boning i himlen. SÄ lÀnge vi bor i detta tÀlt, suckar vi dÀrför och lÀngtar att fÄ iklÀda oss vÄr himmelska boning, ty nÀr vi Àr klÀdda i den skall vi inte stÄ dÀr nakna. Ja, vi som bor i detta tÀlt suckar tungt. Vi vill inte bli avklÀdda utan överklÀdda, för att det som Àr dödligt skall bli uppslukat av livet. Och den som har berett oss för detta Àr Gud, som har gett oss Anden som en handpenning"...

1 Joh.1:9: "Om vi bekÀnner vÄra synder, Àr han trofast och rÀttfÀrdig, sÄ att han förlÄter oss vÄra synder och renar oss frÄn all orÀttfÀrdighet"... 

Luk.10:27: "Du skall Àlska Herren din Gud av hela ditt hjÀrta och av hela din sjÀl och av hela din kraft och av hela ditt förstÄnd"...

Joh.14:18: "Jag skall inte lĂ€mna er faderlösa, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, och vĂ€rlden ser mig inte lĂ€ngre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstĂ„ att jag Ă€r i min Fader, och att ni Ă€r i mig och jag i er"...

1 Joh.2:15-17: "Älska inte vĂ€rlden, inte heller det som Ă€r i vĂ€rlden. Om nĂ„gon Ă€lskar vĂ€rlden, finns inte Faderns kĂ€rlek i honom. Ty allt som finns i vĂ€rlden, köttets begĂ€r och ögonens begĂ€r och högmod över livets goda, det kommer inte frĂ„n Fadern utan frĂ„n vĂ€rlden. Och vĂ€rlden och dess begĂ€r förgĂ„r, men den som gör Guds vilja förblir i evighet"...

Joh.14:23-25: "Om nÄgon Àlskar mig, hÄller han fast vid mitt ord, och min Fader skall Àlska honom, och vi skall komma till honom och ta vÄr boning hos honom. Den som inte Àlskar mig hÄller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör Àr inte mitt utan kommer frÄn Fadern som har sÀnt mig. Detta har jag talat till er, medan jag Àr kvar hos er.  Men HjÀlparen, den helige Ande, som Fadern skall sÀnda i mitt namn, han skall lÀra er allt och pÄminna er om allt vad jag har sagt er"...

Fil.1:21-24: " Ty för mig Àr livet Kristus och döden en vinst. Men om livet hÀr pÄ jorden innebÀr att mitt arbete bÀr frukt, dÄ vet jag inte vad jag skall vÀlja. Jag dras Ät bÄda hÄllen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bÀttre. Men för er skull Àr det nödvÀndigt att jag fÄr leva kvar"...




Kommentera

Publiceras ej