Katastrofer tycks avlösa varandra på denna jord, nyheterna förmedlar ett ständigt flöde av oro och ångest och världen vacklar och bävar. Och vi som kallas kristna, hur är det nu när den Bibliskt profetiska slutklämmen nalkas? Den 7-åriga sk Vedermödan och Jesu Återkomst eller "jordens undergång" som sekulär media kallar skeendet. Vad är våra hjärtan och tankar fokuserade på, himmel eller jord? Är vår förhoppning och längtan till det "himmelska" eller är det jordelivets trygghet och förnöjelser?

Frikyrkligt folk känner igen sångverserna "Himmel och jord ska brinna, men löftena de står kvar" och "Ovan där randas morgonen". Väckelsefolk från fordom och Guds folk genom århundradens svårigheter i fattigdom, krig och förföljelser har tröstat sig, fått mod och styrka att genomlida allt i det korta jordelivet eftersom det varit det eviga livet i Himlen som var i fokus. Och hur var Jesus egen "programförklaring", han sade "Omvänd er, ty himmelriket är nu här" (Matt.4:17). Jesus erbjöd aldrig ett perfekt, smärtfritt och tryggt jordeliv, och miljoner är de kristna som torterats, kastats i fängelse eller dödats historien igenom.

Frälsarens fokus på Korset var vår frälsning till en annan tillvaro på annan plats, dvs "Himmelriket". Ett rike som Herren själv var bärare av då Han vandrade mitt ibland oss, och ett gudomligt rike som fullbordas vid hans Återkomst. Vi kristna skulle vara främlingar på denna jord och längta efter vår slutgiltiga förlossning till ett himmelskt Hemland, där ingen mer plåga, smärta, sorg eller död fanns. Så, varför ängslas vi inför "jordens undergång"? Det Bibliskt profetiska skeendet som återspeglas mer och mer i världshändelserna och i allas vår vardag kan inte förhindras, och inte heller Herrens underbara löfte om sin Återkomst och det eviga livet i Himlens härlighet.

Kanske är det så att Jesu ord "Omvänd er, ty Himmelriket är nu här" gäller oss idag alltjämt, eftersom våra hjärtan behöver ha blicken fäst på just Jesus och älska eller längta efter hans strålande återkomst, som det står i 2 Tim.4:8 att "rättfärdighetens segerkrans skall ges åt alla som älskar hans återkomst". Kanske är orden i 1 Joh.2:15-17 ännu mer aktuella idag, för dig och mig: "Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet"...

Jag personligen vill välja Jesus att luta mitt trötta hjärta vid och bli omsluten av Herrens kärlek till evig tid, istället för det världen har att erbjuda i detta synnerligen bristfälliga och osäkra, löjligt korta jordeliv. Vad vill du, vad väljer du? Som en slutkläm betänk; den enda "himmel" icke-troende upplever är i detta korta jordeliv och det enda "helvete" kristna måste genomlida är också endast i detta jordeliv...

P.S! SLUTMÅLET, beskrivet kraftfullt och konkret i Uppenbarelseboken 21:1-8:

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: "Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta."
Han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna." Han sade också till mig: "Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten. Den som segrar skall få detta i arv, och jag skall vara hans Gud, och han skall vara min son. Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna, de otuktiga, trollkarlarna, avgudadyrkarna och alla lögnare skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden".

Kommentera

Publiceras ej