Mitt vittnesbörd, där det är inbakat "evangeliet som är Guds kraft till frälsning" blev nyligen publicerat i två vanliga dagstidningar; i finska Iisalmen Sanomat och norska Ruijan Kaiku i Finnmarken. Tiotusentals (troligen 60-70 tusen) fick de goda nyheterna i sin egen dagstidning, vilket medför att de flesta läser. Prisat vare Herren☝️💯 Dessa publiceringsunder bara fortsätter, närmare 400 000 läsare i Norden nu (ej medräknat mina icke kristna/evangelistiska artiklar).

Be 🙏 med oss för alla dessa dyrbara själars frälsning, särskilt de som nu läst mitt vittnesbörd…

Kom ihåg att de flesta väckelser har föregåtts av både massiv bön, och  massivt utgivande av Evangeliet och Guds ord. Det finns många fler artiklar, också på svenska som du kan dela vidare, sök via google på mitt namn och: "Vad är Julen?", "Påskens budskap, evangeliet", "Akademiker finner Gud"...Vill du ha en artikel med evangeliet på engelska, skriv sökorden "Crucified God, message of Easter". I slutet lämnar jag här ändå vårt svenska traktat som vi sprider mest, som du kan kopiera + en lista på traktatbeställnings sajter.

FRITT FRÅN HJÄRTAT 💖🤗:

Kanske tycker du att jag sista tiden (eller alltid) varit påträngande, överhettat överdriven i allt jag gett ut, möjligen så. Men, försök förstå; jag och många med mig upplever att vi lever i de sista skälvande sekunderna innan denna värld går under och Nådens tidsålder avslutas med Jesu härliga, majestätiska Återkomst, då det blir försent för alla våra nordiska 23 miljoner medmänniskor att ta emot Frälsningen. Det finns ju bara max 5% andligt pånyttfödda Jesu lärjungar i våra nordiska länder. "Idag är frälsningens dag", folket måste få Evangeliet nu! Ty "imorgon" är det försent…Du som läser din Bibel och ser med andligt vakna ögon kan ju konstatera att det Bibliskt profetiska skeendet nu fullbordas alltmer i världen, det är ingen som helst tvekan om att vi är i de s k "födslovåndorna" som föregår den 7-åriga "Vedermödan" och Jesu strålande Återkomst…

När du ber, tillber och lovsjunger till Herren; Har du blivit omsluten av Jesu kärlek, och då hört, känt nöden i Jesu hjärta för de ofrälsta, väldiga människoskarorna? Hört nödropet från Herrens hjärta, hur "djup ropar till djup" att ge ut evangeliet så de kan räddas medans tid är, en hjärtskärande fråga från Jesus: "Vill du gå ut, vittna och berätta om min givna frälsning, evangeliet?"...

Ibland är denna fråga eller egentligen befallning en knappt förnimbar viskning, som når ner i hjärtats djup och blir kvar där, och i din kärlek till Herren kan du annat svara än: "Ja, Jesus, ja, jag går ut och vittnar, berättar, ger ut Evangeliet, till sista andetaget, ända in i mål, och sedan Hem till Dig min älskade Herre och Frälsare, Jesus mitt liv, nu och i evighet, amen"…☝️💖

Jesus kräver inget av oss, som Han inte ger den Helige Andes förmåga och kraft till att utföra 🙏🔥Så sprid evangeliet på Alla de tillgängliga, möjliga och även "omöjliga" sätt, var kreativ…

Upplever du ditt andliga liv vara "torrt" eller händelsefattigt; Ge ut Evangeliet, ditt vittnesbörd och du märker hur Apg.1:8 blir verklighet, dvs den Helige Ande fyller dig med Kraft då du vittnar, predikar evangelium och lyder Jesu missionsbefallning. Du ser, Anden är oss given för att utföra Guds vilja och uppdrag. Helige Andes gåvor aktiveras hos dig när du agerar, inte när du sitter i soffan med fjärrkontrollen till TV:n, medans ett hav av ofrälsta runtomkring sjunker ner i mörkrets djup eller när grannhusen brinner fullt med folk som inte inser sin evighetsfara…De sjunkande behöver livbojen, de innebrända väckas med evangeliets budskap för att räddas, bli frälsta. DU är kallad av Jesus, kliv fram och agera, låt inget hindra dig. Ja, det blir storm, fienden söker fälla dig på tusen olika sätt, men Herren beskyddar, läker och upprättar även när någon pil slinker in, och du uppfylls alltmer av Guds härlighet, Jesu frid och den Helige Andes livgivande kraft, omsluten, omfamnad av Kristi kärlek. Vad mer behöver du?...

Här nu webblänkarna till nämnda norsk,finsk artiklar, och även texten direkt ifall länkarna inte är öppna. Dela, ge vidare, kopiera så att vi tillsammans når så många som möjligt!☝️🙏 i Sverige, Finland, Norge och hela världen…Glöm ej det svenska traktatet och traktatbeställnings listan på slutet, 

var välsignad🤗:

Ruijan Kaiku: https://www.ruijan-kaiku.no/leserinnlegg-en-fordrukken-akademiker-finner-gud/

Iisalmen Sanomat: https://www.iisalmensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/4609126

 

Och här texten, på både norska och finska. Ge vidare till alla norsk- eller finsktalande:

EN FORDRUKKEN AKADEMIKER FINNER GUD!

I tenåringsalderen satt jeg ved kanten av et stort vatn i finsk Lappland. Sammen med meg hadde jeg litt öl. Jeg satt og så på solnedgangen. Snart tok mörket over. Mens jeg satt der opplevde jeg bare tomhet. Jeg spurte meg selv: "Finnes det i virkeligheten ikke noe mer"? Dette spörsmålet  jaget inne i meg  mens jeg leste på Universitetet. 

I närmere 4 år leste jeg kanskje 100 av de mest kjente bökene som litteraturavdelingen hadde, filosofi etc. Samtidig ble finsk öl byttet ut med en annen type öl og også vin. Jeg var ofte på studentkroen og ble etterhvert beruset 3 ganger i uken.

Jeg fant ingen svar på mitt spörsmål hverken i mine böker eller ved å drikke. Meningslösheten og tomheten ville kvele livet, om det da fantes noe liv. Hele tiden mötte jeg kristne  som önsket at jeg skulle ta i mot Jesus. Med hånflir og overlegenhet viftet jeg dem bort. Ordene de brukte  kom jeg likevel ikke unna og de vekte min samvittighet. Jeg fikk en merkelig opplevelse, men hvor kom den fra?

Skulle jeg behöve "syndenes forlatelse"? 

I disse dagene döde en när bekjent av meg. Jeg var med og bar kisten og i det vi bar den ut, opplevde jeg  Guds närhet. Jeg opplevde lys, glede og fred midt i all sorg og död. Det fantes noe der oppe.

Rystet og förnärmet sent om kvelden den 17. august 1995  begynte jeg å lese en bok  om evangeliet.  Da ble den kristne tro alvor for meg. Jeg forstod at jeg var skyldig ovenfor Gud. Frelseren Jesus  hadde likevel tatt min skyld, min straff, opp  på det blodige Korset. Men som en sta, envis og overmodig finnlender önsket jeg enda et bevis og en bekreftelse fra den Höyeste. Jeg fikk svar. Jeg så ut gjennom vinduet og löftet mitt blikk i nattemörket mot himmelen mens jeg ropte höyt:" Gud om du finnes, vis det for meg nå". Og Gud viste seg denne gangen med en overveldende kjärlighet og fred. Hele rommet ble blendet hvitt. Jesus tok meg i handa og sa: "Peter, jeg döde for deg. Jeg elsker deg. Du er tilgitt og fri. Fölg meg! 

For förste gang falt jeg ned på kne og bad: "Forlat meg Gud, sett meg fri. Jeg tror på deg Jesus. Jeg er din. Det nesten mest utenkelige skjedde. Tomheten forsvant. Livet seiret og fylte meg slik at hvert atom i min kropp "flöt over". Jeg ble frelst og opplevde mening, salighet og hensikt med mitt liv. Slik er det fortsatt etter 27 år. Jesus er den beste gaven. Alle kan ta imot Ham som bärer enda inn i evigheten. Tryggere kan ingen väre.

 

ALKOHOOLIN VALLATTU AKATEEMIKKO LÖYTÄÄ JUMALAN!

Istuin teini-iässä Suomen Lapin laajan järven rannalla suomalainen olut nyrkkissä, Lapin Kulta mitä muuta, ja katselin auringonlaskua hyväilemässä vedenpintaa ennen kuin se vajosi syvyyksiin ja pimeys otti vallan, ja koin vain tyhjyyttä ja kysyin itseltäni "eikö todellakaan ole mitään muuta?"

Tämä kysymys jahtasi tämän eksyneen yliopisto-opintoihin, melkein 4 vuoden ajan luin ehkä sata niistä parhaista, arvostetuista kirjallisuuden suurteoista, filosofiaa ja muita älykkäitä aiheita.

Suomalainen olut vaihdettiin opiskelijakapakassa viiniin, ja humalassa olin kolme päivää viikossa.  Ei vastauksia tullut, ei kirjasta eikä pullosta. Jatkuvaa merkityksettömyyttä ja tätä jatkuvaa teräksen kylmää ja kuollutta "tyhjyyttä", joka halusi tukahduttaa kaiken elämän, jos oli jotain sellaista.

Kohtasin muutaman uskovaisen, jotka halusivat kääntää minut Jeesuksen puoleen, ha ha, minä pilkaten ja ylivoimaisesti heilautin heidät pois. Mutta heidän sanansa tarttuivat ihmeellisellä tavalla. Omatuntoni heräsi, outo kokemus, mistä se tuli?  Tarvitsisinkö muka minä "syntien anteeksiantoa?" Valehdellut, käyttänyt hyväksi toisia, ilkeyttä ja itsekkyyttä tietenkin olin harrastanut, ihan niinkuin kaikki muutkin normaalit ihmiset.

Sitten rakas, läheinen sukulainen kuoli, hautajaisissa Savukoskella kannoimme arkun ja silloin yhtäkkiä jokin yliluonnollinen läsnäolo tuli ylleni. Oliko se "Jumala?!" Koin iloa ja rauhaa kaiken surun ja kuoleman keskellä! 

Järkyttyneenä kotihin tullessa luin yhdestä kirjasta evankeliumin sanoman. Se oli myöhään eräänä iltana 17. elokuuta 1995. Yksin pienessä kämpässäni ymmärsin yhtäkkiä, olin syyllinen! Ja Vapahtaja oli ottanut syyllisyyteni, syntini ja jopa rangaistukseni verisellä Ristillä.

Mutta itsepäinen olin ja vielä akateeminen ylpeys. Pyysin siksi vahvistusta Korkeimmalta, ja sain vastauksen! Minä katsoin ulos yöikkunasta ja huusin suoraan pimeyteen, kohti taivasta: "Jumala jos olet olemassa, näytä se minulle nyt!"

Tällä kertaa valtava rakkauden ja rauhan aalto, koko huone muuttui häikäisevän valkoiseksi ja Jeesus otti minua kädestä ja sanoi "Pekka, minä kuolin puolestasi, rakastan sinua, sinulle on annettu anteeksi ja olet vapaa, seuraa Minua". Ensimmäistä kertaa menin polvilleni ja rukoilin: "Anteeksi Jumala, uskon sinuun Jeesus, olen sinun".

Ja voitteko kuvitella, tyhjyys katosi ja elämä voitti ja täytti minut, niin että se virtasi yli ja läpäisi jokaisen atomin olemuksessani, se oli ja on kuin elää korkeimmalla mahdollisella tasolla, se oli se olemassaoloni tarkoitus, ja "autuas" olen edelleen 27 vuoden jälkeen…

 

YTTERLIGARE:

Här får du en traktattext att fritt kopiera och sprida vidare, självfallet kan och bör du använda andra traktater, viktigast att Evangeliet når människorna! Som ett tips, du kan skicka traktat till tryckeri, det bör inte kosta mer än 500 kr för 1000 traktat, då når du alltså tusen hushåll och ca 2000 själar med "Evangeliet som är Guds kraft till frälsning"! Om du vill, så kan du lägga till kontaktuppgifter och gärna webblänkar till kristna/evangelistiska sajter. 

Följande evangelistiska budskap/traktat är "vederhäftigt", det har publicerats (i lite förkortad version) i flera vanliga dagstidningar i Norden och utomlands, med flera miljoner läsare:

 

KORSMÄRKT GUD - Evangeliet! 

Gud dör på ett blodigt kors för att försona människan med sig själv, kan det bli mera dramatiskt än så? Det är kärlek som driver denna häpnadsväckande händelseutveckling, som det står ”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv”. Här spårar vi orsaken till varför Jesus gick frivilligt lidandets väg upp på korsets trä, för att människan inte ska ”gå förlorad utan ha evigt liv”.

Låt oss blicka bakåt till begynnelsen. Människan skapades för andlig och familjär gemenskap med Gud. Hon gjorde uppror och ville själv vara sin egen gud; ett gift av själviskhet, synd och ondska besudlade människonaturen, något världen och historien tydligt visar. En titt i vilken dagstidning som helst blir övertygande. Synd är brott mot Guds bud och vilja, och vem har inte t ex ljugit, förtalat, stulit, behandlat någon illa, varit kärlekslös eller egoistisk. Detta gift ger en inre tomhet och otillfredställelse eftersom människan nu kom utanför det hon skapades för, kontakten och gemenskapen med livskällan bröts helt enkelt.

Men, Jesus kom till oss. Guds Son sträckte smärtsamt ut sina händer på Korset som ville han omfamna hela världen, men grova spikar genomborrade frälsarens händer och fötter, våra synder tog Jesus på sig likt en jättemagnet, ja, synden var romarnas piskrapp som slog mästarens rygg blodig och hammarslagen som bankade fast Herren med grova spikar på Korset. Gud Fadern lät så ske, för att straffet var lagt på Honom. Jesus skulle ta itu med ”syndproblemet” och dess fruktansvärda konsekvenser en gång för alla så att varje människa kunde bli förlåten för sina synder och bli försonad med Gud.

Jesus tog själva straffet för våra synder på sig istället för oss. Det är, nu som i en liknelse, om du begick en massa grova brott i samhället och du står i en domstol och döms till att både torteras och dödas för att sona dina brott, men, så kliver någon fram inför domaren och säger ”Jag tar hans straff på mig istället för honom”, och du går helt fri. Jesus gjorde detta för oss så att vi kan bli frikända och benådade på räkenskapens och domens dag, och få evigt liv i Himlen.

Denna frälsning kan vi inte förtjäna genom att t ex köpslå med Gud, det går inte att kvittera ut ett ont leverne med goda gärningar. Synden måste försonas, priset betalas fullt ut och straffet genomlidas för att evig rättvisa ska ske; Detta gjorde Jesus av kärlek till oss på Korset. Frälsningen är en fri gåva av Guds nåd. Vi vänder om till Gud, bekänner vårt behov av Jesus och hans frälsning, och tror. Då, i detta val att tro och bekänna sker undret, människan blir andligt född på nytt med en återupprättad relation till Gud, en andlig gemenskap som fyller oss med frid och glädje, en kärleksfilt över vår frusna själ. Och en korsmärkt Gud, Jesus på Korset som uppstod från de döda på tredje dagen och lever säger till oss: ”Välkommen hem mitt kära barn”...

Här följer en vanlig och bibliskt baserad bön. Om du på allvar vill ta emot Jesus och Hans frälsning så kan du be högt denna frälsningsbön, denna överlåtelsebön från ditt hjärta till Gud. Detta är bara en hjälp, ett förslag på hur du kan be, men det är mellan dig och Gud, varsågod:

”GUD, FADER, JAG BEKÄNNER ATT JESUS KRISTUS ÄR MIN HERRE OCH FRÄLSARE...JAG TROR ATT JESUS LED OCH DOG FÖR MINA SYNDER, ATT HAN TOG MITT STRAFF I MITT STÄLLE...OCH JAG TROR ATT JESUS UPPSTOD FRÅN DE DÖDA…HERRE JESUS! KOM IN I MITT HJÄRTA, FÖRLÅT ATT JAG GÅTT MIN EGEN VÄG. JAG VÄNDER MIG BORT FRÅN ALL SYND OCH ONDSKA, OCH JAG FÖLJER DIG JESUS I ALLA MINA DAGAR. JAG ÖVERLÅTER MITT LIV I DINA HÄNDER HERRE...TACK FÖR ATT JAG NU ÄR FÖRLÅTEN OCH SATT FRI, TACK FÖR ATT JAG NU ÄR ETT GUDS BARN MED EVIGT LIV... JAG TAR OCKSÅ EMOT DIN HELIGE ANDE, FYLL MIG MED DIN FRID OCH GLÄDJE, DIN NÄRVARO, KÄRLEK OCH KRAFT, JAG BER I JESU NAMN, AMEN”...

 

EVANGELISTISKA TRAKTATER! Här några sajter att beställa traktat ifrån:

https://rotad.se

https://ilonpolku.fi/kategoria/traktaatit/

https://www.jesusbutiken.se/sv/traktat-haften/

https://nyamusik.se/bockerbiblar/kategorier/evangelisation

https://eldsflamman.se/boklistor/traktat___id269.html

https://www.crossway.org/tracts/

https://rotad.se/produkt/traktat-jesus-vem-varfor-vada-50st/

https://www.wmpress.org/read-booklet/booklets-available/

https://evantell-org.myshopify.com/collections/english-tracts

https://www.chick.com/

Gratis traktater:

https://www.biblecenter.se

https://bruderhand.de/ (Har tidigare skickat gratis fina traktat, på tiotals olika språk, pröva skicka förfrågan).

https://www.fellowshiptractleague.org/